Zupełnie nowe badanie koncentrujące się na nawykach dotyczących postawy ciała pracowników, którzy pracują w domu, ujawniło kilka zaskakujących prawd.
Podczas gdy zanim ujawniliśmy szokujący zakres tego, w jaki sposób zaburzenia układu mięśniowo-szkieletowego kosztowały brytyjskie firmy prawie 144 miliony funtów rocznie, nowe badania sugerują, że miejsce pracy nie jest jedynym miejscem, które może być przyczyną problemów z postawą ciała.
Brytyjski dostawca artykułów biurowych Euroffice stworzył niedawno ankietę, w której zbadano nawyki i warunki pracy 2 400 pracowników biur domowych.
Gromadząc poglądy i opinie pracowników, którzy wykonywali zadania z komfortu swojego domu przez ponad 1 dzień w tygodniu (od stycznia do kwietnia 2019 r.), byli w stanie stwierdzić, że obecne nawyki związane z postawą ciała w domu mogą być powodem do obaw pracodawców.
Przyzwyczajenia związane z postawą w pracy domowej - Kluczowe statystyki
Niektóre z kluczowych statystyk z badania były takie:
- 23% pracowników domowych przyznało się do pracy głównie ze stołu kuchennego.
- 52% pracodawców nie przeprowadziło podstawowych kontroli BHP lub wyposażenia ekranów monitorów dla swoich pracowników, którzy pracują w domu.
- 51% pracowników biurowych w domu zdaje sobie sprawę, że ich miejsce pracy nie jest prawidłowo ustawione, aby wspierać ich postawę.
- 36% pracowników pracujących w domu boi się poprosić swoich pracodawców o pomoc w optymalizacji miejsca pracy pod kątem prawidłowej postawy ciała w przypadku, gdy powiedziano im, że nie pracują już w domu.
- 68% pracowników pracujących w domu błędnie zakłada, że ich obowiązkiem jest jedynie zapewnienie odpowiedniego sprzętu do wyświetlania ekranów.
Oprócz tego, respondenci pytani byli o to, jak oceniają swoje nawyki związane z postawą ciała podczas pracy i jakie są właściwe wytyczne, po tym jak tylko 48% stwierdziło, że jest świadome utrzymywania prawidłowej postawy ciała.
Następnie 41% respondentów określiło swoją postawę w pracy jako "dobrą", 32% stwierdziło, że jest ona "w porządku", ale 26% stwierdziło, że jest ona "okropna".
Kto powinien być odpowiedzialny za nawyki związane z postawą pracownika w domu?
Odpowiadając na alarmujące wnioski z badania, David Bryant z Euroffice komentuje:
"Wszyscy jesteśmy winni tych dni głodowania nad ekranem laptopa w domu, czy to dla pracy, czy dla przyjemności".
Jednak alarmujące liczby, które to badanie podkreśla, pokazują podstawowe niepowodzenia w pracy w domu i obowiązek opieki, ale także sami pracownicy wydają się świadomie zaniedbywać swoje własne zdrowie".
Tak więc, w świetle badania i komentarzy Bryanta, czy pracownicy domowi są jedynymi odpowiedzialnymi za to, aby nie popaść w złe nawyki związane z postawą ciała?
Zgodnie z wytycznymi przedstawionymi przez Advisory, Conciliation and Arbitration Service (ACAS), pracodawcy również muszą wziąć na siebie część winy za nieprzeprowadzenie niezbędnych kontroli w zakresie organizacji pracy w domu.
Część oświadczenia brzmi następująco:
"Pracodawcy mają obowiązek dbać o wszystkich swoich pracowników, a wymogi przepisów BHP mają zastosowanie do osób pracujących w domu.
Pracodawca jest odpowiedzialny za przeprowadzenie oceny ryzyka w celu sprawdzenia, czy proponowane miejsce pracy w domu, jego wentylacja, temperatura, oświetlenie, przestrzeń, krzesło, biurko i komputer lub jakiekolwiek inne stanowisko pracy oraz podłoga są odpowiednie do zadań, które pracownik będzie wykonywał".
To trwa dalej:
"Pracodawca jest odpowiedzialny za sprzęt, który dostarcza, ale to pracownik jest odpowiedzialny za usunięcie wszelkich wad w domu, które zostały wskazane w ocenie.
Po pozytywnym przejściu oceny w domowym miejscu pracy, to pracownik jest odpowiedzialny za utrzymanie jej w ten sposób".
Nasze Ostatnie Myśli
Badania te pokazują, że złe nawyki związane z postawą ciała są problemem, który będzie narastał w przypadku osób pracujących w domu tylko wtedy, gdy nie dojdzie do kompromisu między pracownikami a pracodawcami w kwestii zapewnienia właściwych kontroli i procedur w potencjalnych miejscach pracy w domu.
Dla firm i przedsiębiorstw trzeba będzie zrobić więcej, aby zapewnić, że pracownicy pracujący w domu są traktowani tak samo jak tradycyjni pracownicy biurowi, jeśli chodzi o posiadanie odpowiednich procedur i polityki.
Jednocześnie pracownicy muszą również pokonać barierę mentalną polegającą na tym, że nie czują się wystarczająco pewnie/obawiają się dyskutować z pracodawcami na temat swojej obecnej sytuacji w zakresie pracy w domu, ponieważ niewłaściwa postawa ciała będzie w dalszym ciągu powodować jedynie więcej możliwych do uniknięcia urazów, wpływając negatywnie na samopoczucie pracowników i obniżając wydajność przedsiębiorstwa.